altمن حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمی‌توانم این مطلب - قمه‌زدن - را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از اوناراضی‌ام.
 

تصاویر مناسبتی

نشریه رهنامه

 

1

مقالات

تصویر
یادگار کربلا
عمران قاسمی
تصویر
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید کاظم سیدباقری
اگر فقه از واقعیت‌ها دور شود…
No Image
گزیده ای از فصول بخش اول کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات/ فصل پنجم«نظافت و بهداشت» چاپ فرستادن به ایمیل

23507416620985761419 0همان گونه که قبلا به عرض رسید،کتاب مفاتیح الحیات دارای پنج بخش با فصل های گوناگون وعناوین مرتبط است که بخش اول این کتاب به «تعامل انسان با خود» پرداخته و دارای دوازده فصل می باشد و با توجه به استقبال فراگیر و بی نظیر در داخل و خارج از کشور از این کتاب گرانقدر لازم دانستیم که جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و کاربران محترم به معرفی اجمالی فصول و موضوعات بخش نخست این کتاب اقدام کنیم.

فصل پنجم«نظافت و بهداشت»
آموزه‌هاي اسلامي در سه محور اعتقاد، اخلاق و احكام به بشر ارائه شده‌اند؛ در محور نخست، عقيده توحيدي آدمي را از آلودگي شرك و الحاد و كفر پاك مي‌كند و در بعد اخلاق، توصيه‌هاي اخلاق نيكو، او را از پليدي ظلم، كينه و حسد و هر زشتي ديگر پاكيزه مي‌كنند، چنان كه احكام فقه آدمي را از رفتار زشت و بيگانه‌ صفتي و همانند ديوانه مردن باز مي‌دارند، پس شايسته چنين دين الهي اين است كه متديّنان به آن، از هر پليدي پاك و از هر آلودگي طاهر باشند، زيرا رسول اكرم صلی الله علیه و آله وسلم نظافت را همانند تقوا وظيفهٴ همگاني و هميشگي و همه جانبه مي‌دانست و همان‌گونه كه قرآن كريم درباره تقوا فرمود: تا مي‌توانيد از خدا پروا كنيد: ﴿فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾آن حضرت نيز درباره نظافت فرمود: با هر ابزار كه مي‌شود، از نظافت و پاكيزگي پاسداري كنيد، زيرا بنيان اسلام بر نظافت و بهشت براي فرد نظيف آماده شده است.
محافظت و مراقبت در نظافت و بهداشت فردي و عمومي مورد تأكيد دين است و راهكارهايي هم در اين راستا پيشنهاد شده است.

ابتدای این فصل، "اهمیت نظافت و بهداشت" را به خود اختصاص داده که اميرمؤمنان (علیه السلام) در این باره می فرماید: خانه‌هايتان را از تارهاي عنكبوت پاكيزه نگه داريد، چرا كه مايه فقر است.

بخش دیگر این فصل، "بهداشت دهان و دندان"است که عناوینی چون:توصیه به مسواک،شیوه مسواک زدن،آثار مسواک زدن، پاداش مسواک زدن و توصیه به خلال را به رشتۀ تحریر در آورده است که در ادامه به چند مورد از آن می پردازیم:
شيوه مسواک زدن: راوي مي‌گويد: اميرمؤمنان (علیه السلام) دندان‌هايش را از پهنا (بالا به پايين) مسواک مي‌زد و غذا را با همه انگشتان دست مي‌خورد.
آثار مسواک زدن: امام صادق (علیه السلام) فرمود: مسواك زدن دوازده ويژگي و فايده دارد: سنت پيامبرصلی الله علیه و آله وسلم است، دهان را پاكيزه مي‌كند، چشم را روشني مي‌بخشد، خدا را خرسند، دندان‌ها را سفيد، پوسيدگي دندان را برطرف و لثه را محكم و ميل به غذا را زياد مي‌كند، بلغم را مي‌برد، حافظه را تقويت، نيکي‌ها ـ زيبايي‌ها ـ را مضاعف مي‌كند و فرشتگان بدان شاد مي‌شوند.
پاداش مسواك زدن: رسول خداصلی الله علیه و آله وسلم مي‌فرمايد: دو ركعت نماز با مسواك نزد خدا از هفتاد ركعت بدون مسواك محبوبتر است و نيز مي‌فرمايد: هركس روزي يك بار مسواك زند خدا از او خشنود باشد و بهشت از آنِ اوست و هر كس روزي دو بار مسواك زند روش پيامبران را ادامه داده است.

درقسمت دیگری از این فصل،نظر شما خوبان را به حدیثی از امام صادق(سلام الله علیه) در مورد "چیدن ناخن و شارب"جلب می کنیم که فرمودند:
پنهان‌ترين جاي سكونت شيطان براي چيره شدن بر آدميزاد زير ناخن‌هاست؛ همچنين مي‌فرمايد: چيدن ناخن‌ها در روز جمعه از جذام، ديوانگي، پيسي و كوري نگه مي‌دارد و اگر به چيدن نياز ندارد اطراف آن را بتراش [بساب] ؛ نيز مي‌فرمايد: هركس روز جمعه ناخن‌هايش را بگيرد و سبيلش را كوتاه كند سپس بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَي سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»، در برابر هر يك پاداش آزاد كردن انساني از فرزندان اسماعيل به او عطا مي‌شود.

لازم بذکر است،این فصل عناوینی چون: "نظافت و بهداشت در جمعه"،"سیرۀ پیامبر در نظافت و بهداشت"، "نظافت و بهداشت عمومی" و "بهداشت روان" را مدّ نظر داشته که آیات و روایات مربوط به بهداشت و روان در دو عنوان عقل و دل تقدیم می گردد:

عقل به معناي منع است و زانوبند شتر را از اين رو «عقال» گويند كه شتر را از حركت نابجا باز مي‌دارد. عقل در اصطلاح به عقل نظري و عملي قسمت مي‌شود. عقل نظري راهنماي انديشه بشر و عقل عملي راهبر انگيزه اوست.
اميرمؤمنان علي(سلام الله علیه)فرمود: بر عاقل است كه خود را از مستي ثروت، مستي قدرت، مستي علم، مستي مدح و مستي جواني نگه دارد، زيرا براي هر يك از اين‌ها بوي پليدي است كه عقل را مي‌زدايد و وقار را كاهش مي‌دهد. همان‌گونه كه شرابخواري عامل مستي و زوال عقل و تعطيل نيروهاي ادراكي آدمي است گناه نيز باعث مستي شديدتري است كه عقل را معزول و انسان را از ادراك سالم محروم مي‌كند، از اين رو نه تنها شراب، بلكه هر مسكري حرام است.

خلوت با زنان و همنشینی با گمراهان و زياد خنديدن نیز از عوامل بیماری و مرگ دل مطرح شده است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) در این باره فرمودند:
چهار چيز مايه تباهي دل‌هاست: خلوت با زنان [نامحرم] و گوش سپردن به آن‌ها و پذيرفتن رأي آن‌ها و همنشيني با مردگان. سؤال شد: اي رسول خدا! مجالست با مردگان چگونه است؟ فرمود: مجالست با هر گمراهِ رويگردان از احكام (دستورهاي) الهي.
همچنین آن حضرت فرمود: از خنده فراوان برحذر باش كه دل را مي‌ميراند.
به حول و قوه الهی در نوشته های آتی تلاش خواهیم کرد تا به فصل های دیگر بخش اول این کتاب پرداخته و قسمت های منتخبی از آن را تقدیم شما گردانیم.

 
No Image
No Image No Image No Image

سامانه ارتباطي طلاب با مركز مديريت حوزه هاي علميه ، سامانه جامع ارتباطات طلاب و مرکز مدیریت حوزه های علمیه ، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سامانه ارتباطی طلاب با مركز مديريت حوزه هاي علميه : اين سامانه جهت انعکاس نظرات و پیشنهادات طلاب پیرامون مرکز مدیریت حوزه های علمیه ،با هدف همفکری جهت ارتقا سطح کیفی ساماندهی، قانون گذاری و مدیریتی راه اندازی شده است. سامانه ارتباطی طلاب و روحانیون محترم با نام صفیر جهت انعکاس نظرات و پیشنهادات پیرامون مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با هدف استفاده از نظرات سازنده ، جهت ارتقا سطح کیفی ساماندهی ، قانون گذاری و مدیریتی راه اندازی شد.

ویژه نامه

دشتستان بندر بوشهر دشتی بندر دیر کنگان
 
No Image No Image