altمن حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمی‌توانم این مطلب - قمه‌زدن - را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از اوناراضی‌ام.
 

نشریه رهنامه

 

1

No Image
عالم آل محمد (ص)

 

صلوات امام رضا(ع)

اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

 ترجمه ی صلوات امام رضا(ع)

خدایا  رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا امام با تقوا و پاک و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک، رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال هم چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی.

 امام رضا(علیه السلام) هشتمین امام و پیشوای شیعیان، دارای القاب متعددی هستند که یکی از ان القاب « عالم آل محمد» است. ﭼرا از میان امامان لقب "عالم آل محمد" به امام رضا (علیه السلام) اختصاص یافته است؟ امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) نقش مهم و بسزایی در نشر وگسترش دانش و علوم اهل بیت (علیهم السلام) داشته اند تا جایی که شیعیان را شیعه جعفری( یعنی منسوب به امام صادق علیه السلام) می خوانند. با این حال ﭼرا این لقب به امام رضا (علیه السلام) اختصاص ﭘیدا کرده است؟

در ﭘاسخ باید گفت:

امامان معصوم(علیهم السلام) همه از نور الهی خلق شده اند و همه آن ها اساس رحمت الهی، جلوه کرم و جود او و تجلی تمام نیکی ها و فضایل هستند. ولی هر یک از امامان با توجه به شرایط زمانی و اجتماعی خویش مظهر و تجلی تام یکی از این صفات بودند، لذا به آن وصف مشهور شدند. امامان معصوم (علیهم السلام) همه معدن دانش های الهی و خزانه های علم اویند. ولی امام رضا (علیه السلام) به علت اینکه تجلی و جلوه تام علم الهی بودند، ملقب به «عالم آل محمد» شدند. این بدان علت بود که ایشان به خاطر شرایط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آن زمان نقش بسزایی در نشر علوم الهی داشتند.

وضعیت تاریخی عصرامام رضا(ع)

دوران زندگی امام رضا (علیه السلام) دوره ای استثنایی بود. دورانی بود که  به دلیل گسترش اسلام در میان سایر تمدنها و تلاش بنی عباس خصوصا مامون عباسی (که او را عالم بنی عباس میدانند وهم عصر امام رضا بود) به ورود علوم سایر ادیان به ممالک اسلامی وترجمه کتب آنها ،جهان اسلام ابواب علمی و اجتماعی خود را بر سایر فرهنگ ها و تمدن های جهان گشود، در ان زمان ارتباط فرهنگی زیادی بین کشور ﭘهناور اسلامی و سایر تمدن ها صورت گرفت. از ان برهه تاریخی به عصر انفتاح و گشایش بر سایر تمدن ها و دوره طلایی «العصر الذهبی» در ﭘیشرفت علم یاد می شود.

مأمون می دانست که امام رضا (علیه السلام) در علوم قرآنی و اسلامی توانایی بسیار دارند، ولی تصور می کرد که ایشان نسبت به سایر ادیان و دانش ها شناخت کاملی ندارند و علم ایشان منحصر به علوم اسلامی است. لذا برای این که مردم را نسبت به امام رضا(علیه السلام) بی اعتقاد کند و هیبت و جلال امام را در دل های محبان بشکند، علاقه بسیار زیادی به تشکیل کنفرانس ها و جلسات علمی نشان می داد. او در این کنفرانس ها بزرگترین دانشمندان سایر ادیان و مذاهب را از همه جهان دعوت می کرد و امام را به این جلسات فرامی خواند. گاهی این جلسه ها روزهای متمادی طول می کشید و مناظرات و مباحثات زیادی در این جلسات روی می داد. مسلم است که مناظره به طوری که طرف مقابل کاملا به عجز خود اعتراف نموده و احساس شکست کند خیلی مشکل است. با این حال امام در تمامی این مناظره ها و مباحثه های علمی سرفراز بیرون می امدندو همه به دانش و فضل ایشان اعتراف می نمودند. از این رو امام نقش بسیار مهمی در نشر علوم الهی داشتند، و به همین جهت این لقب به ایشان اختصاص یافت.

برای کسب اطلاعات بیشتر بنگرید:اعلام الهدی/الامام الرضا علیه السلام/178

جایگاه علم در قرآن کریم

اسلام دین عقل وعلم است لذا رسالت رسول گرامی اسلام با امربه خواندن آغاز شد:اقرا باسم ربک الذی خلق... سوره ای به نام قلم در قران قرار داده شد وپیشوایان دینی آن در گفتار ورفتار بر ارزش علم آموزی تاکید فراوان داشتند.

برهمین اساس حدود یک چهارم قران کریم درباره علم،تعقل،تدبر ،علم الهی ،علم پیامبران وارزش علم ونقش آن در زندگی بشر سخن گفته است.

آیاتی که در بیان ارزش و جایگاه خود علم است در قران فراوان می باشد. آیات فراوانی که به ارزش و جایگاه علم و دانش و نقش آن در زندگی انسان و ثمرات و نتایج آن در جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مردم و جامعه می پردازد که در این مختصر  به برخی از آنها اشاره می شود:

برخی از آیات به این مسئله می پردازند که علم و دانش یکی از معیارها و ملاک های انتخاب و گزینش افراد برای منصب ها است. آیات 247 سوره بقره و 9 زمر به همین موضوع اشاره دارد: "خداوند او را بر شما برگزیده و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشیده است. خداوند ملکش را به هرکس بخواهد می بخشد....". "آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند یکسانند.

رابطه تنگاتنگ و ناگسستنی علم با ایمان و دریافت مفاهیم و اسرار قرآنی. آیه 7 آل عمران و 162 سوره نساء ، 107 اسراء، 54 حج، 49 عنکبوت، 6 سبأ، نمونه هایی است که از آنها این حقیقت استفاده می شود.

ترس از خداوند محصول دانش است: " از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او می ترسند علم مقدمه ای است برای اثبات حق: "ر گاه بعد از علم و دانشى که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهد.

علم حجت را بر انسان تمام می کند: " و اگر از هوی و هوس های آنان پیروی کنی، بعد از آن که آگاه شده ای هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.

. علم زمینه ساز عوامل نجات انسان از عذاب قیامت است: "خداوند کسانی را که ایمان آورده اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می بخشد...". "... (در این هنگام ) کسانی که به آنها علم داده شده می گویند: "رسوایی و بدبختی امروز بر کافران است"

هم قرین بودن گواهی و شهادت عالمان و دانشمندان با شهادت خدا و ملائکه: "گواهی می دهد که معبودی جز او معبودی نیست و فرشتگان و صاحبان دانش (هر کدام به گونه ای بر این مطلب) گواهی می دهند.

صاحبان دانش به پیروی سزاورترند: "ای پدر دانشی بر من آمده که برای تو نیامده است، بنابر این از من پیروی کن، تا تو را به راه راست هدایت کنم.

علم و دانش مایه بصیرت و بینایی است: "اما کسانی که علم و دانش به آنهاداده شده بود گفتند: وای بر شما ثواب الاهی برای کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام می دهند بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمی کنند.

خلاصه آن که علم و دانش دارای چنان اهمیتی است که پیامبر اولوالعزم مشقت های یک سفر سخت و پر مخاطره را به جان می خرد. تا بتواند به آگاهی و دانش بیشتری دست یابد. این داستان در سوره کهف از آیه 65 تا 76 در قصه حضرت موسی و خضر (ع) آمده است: "آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده و مایه رشد و صلاح است، به من بیاموزی.

عزت واقتدار در علم ودانش است:

مقام معظم رهبری بارها براین نکته راهبردی تاکید کرده اند وهمواره با اهمیت دادن به عالمان ودانشمندان ،ایشان را سرمایه های اصلی انقلاب وعامل پیشرفت وسعادت دانسته اند.

بدون انواع دانش، اقتدار كشور امكان پذير نيست؛ دانش اقتدار مى‌آورد. (مقام معظم رهبری( مدظله العالی))[1]


این نکته مهم به خوبی در جامعه بین الملل امروز آشکار است. کشورهای دارای علم وتکنولوژی ،دارای قدرت چانه زنی بسیار بالا در همه فضاهای سیاسی ،اقتصادی ،نظامی ...هستند.

تقارن میلاد باسعادت عالم آل محمد با بازگشایی مدارس،حوزه ها ودانشگاه ها، تقارن مبارکی است.

[1]ديدار جمعى از نخبگان علمى كشور 88/8/6

آنچه کشور عزیز مارا به اقتدارعلمی مد نظر رهبر معظم می رساند ،دوری از هرگونه سیاسی کاری وحزب بازی در عرصه های علمی ودانشگاهی است.

مسولین نباید فضای علمی کشور را با کارهای حزبی وسیاسی از فضای شایسته سالاری ورقابت سالم علمی دور کرده وبه سمت التهاب وآشوب سوق دهند . چرا که این کار بیشترین کمک به دشمنان قسم خورده نظام است. تجربه تلخ آشوبهای متعدد در دانشگاه ها وعقب افتادگی های ناشی از آن را فراموش نکرده ایم.

امید است رییس جمهور محترم برعهدی که با مردم مبنی براعتدال ودوری از حزب بازی ،خصوصا در فضاهای علمی آموزش وپرورش ودانشگاهی پایبند بماند واجازه به هم زدن آرامش موجود دانشگاه ها وحاکمیت افراد غیر متخصص در فضاهای مذکور را ندهند.

اقدامات سیاسی اخیر یکی از مسولین در فضای برخی دانشگاه های مهم کشور زنگ خطر سیاسی کاری را به صدا دراورد که امید است باتذکرات نمایندگان مجلس و اقدام عملی رییس جمهور محترم ،از این گونه اقدامات مخرب جلوگیری به عمل آید.

آری ایران اسلامی امروز با رهبری حکیمانه سیدی از سلاله عالم آل محمد (ص) با سرعت در حال فتح قله های علم وتکنولوژی می باشد که افتخارات اخیر دانشمندان جوان ما در عرصه های هسته ای ،نانو ،هوافضا و...گوشه هایی از اقتدار این نظام است .

انقلاب اسلامی ایران باعث شکوفایی استعدادهای جوانان این مرز وبوم شد و دیری نخواهد پایید که ایران اسلامی برقله اقتدار علمی جهان تکیه خواهد زد.

این پیشرفتهای خیره کننده انسان را به یاد این کلام امید آفرین رسول الله می اندازد که فرمودند:

«اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد»

این حدیث را عبدالله ابن جعفر حمیری در کتاب قرب الاسناد ، از پیامبر عظیم الشأن اسلام نقل می کند.

مرغ جانها ساکن کوي شماست                 سايه لطف شما بي انتهاست

شامه جان با شميمت آشناست               مهر تودر دل زروز ابتداست

آب سقاخانه ات آب بقاست                 بر تمام دردهاي من دواست

بر لبم تا صبح محشر اين نواست                 صاحب اين ملک رحماني رضاست

تا نفس دارم زنم از دل صلا      سائلم من سائل تو يا رضا (ع)


به قلم حجت الاسلام و المسلمین جواد اسماعیل نیا
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهرن

قم المقدسه

92/06/24

 
No Image
No Image No Image No Image

سامانه ارتباطي طلاب با مركز مديريت حوزه هاي علميه ، سامانه جامع ارتباطات طلاب و مرکز مدیریت حوزه های علمیه ، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سامانه ارتباطی طلاب با مركز مديريت حوزه هاي علميه : اين سامانه جهت انعکاس نظرات و پیشنهادات طلاب پیرامون مرکز مدیریت حوزه های علمیه ،با هدف همفکری جهت ارتقا سطح کیفی ساماندهی، قانون گذاری و مدیریتی راه اندازی شده است. سامانه ارتباطی طلاب و روحانیون محترم با نام صفیر جهت انعکاس نظرات و پیشنهادات پیرامون مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با هدف استفاده از نظرات سازنده ، جهت ارتقا سطح کیفی ساماندهی ، قانون گذاری و مدیریتی راه اندازی شد.

ویژه نامه

دشتستان بندر بوشهر دشتی بندر دیر کنگان
 
No Image No Image